musik

musik

https://soundcloud.com/pitbull/pitbull-timber-featuring-ke-ha

musik

https://soundcloud.com/daarinsoulfly/talk-dirty-jason-derulo

Jumat, 24 April 2015

pengaruh pada pariwisata Indonesia suku bajau


Keberadaan Suku bajau mempunyai peranan yang yang penting dalam khazanah kebudayaan Indonesia. Buhan hanya itu Keunikan Suku Bajau jika dilihat dari sisi kebudayaan dan keseniannya menjadi daya tarik tersendiri dalam konteks keparawisataan di Indonesia.
Salah satu yang menjadi daya tarik wisata pada suku bajau adalah seni budaya dan kerajinannya, seni ukir suku bajau juga mendapat perhatian khusus dari sector parawisata. Biasanya seni ukiran dan kraftangan ini mendapat sembutan yang lumayan daripada penduduk setempat mahupun dari luar. Manakala dari segi kebudayaan dan tarian adalah berkaitrapat. Kebudayaan masyarakat bajau di Semporna mempunyai pelbagai jenis. Pesta regatta Lepa-Lepa umpama di iringi dengan tarian tradisional masyarakat bajau iaitu Igal-Igal. Masyarakat bajau perpegang teguh kepada adapt tradisional daripada nenek moyang mereka.
Oleh itu tidak hairanlah pelbagai kebudayaan masyarakat bajau yang masih di amalkan hingga kini. Mag Durul salah satunya budaya masyarakat bajau. Mag Durul dikenali sebagai membuat makanan daripada beras yang di kisar untuk di buat maknan yang di kenali sebagaikuih Durul’. Pasangan yang barun kawin kononnya mesti Mag Durul supaya mereka di kurnikan anak di samping mendapat sberkat daripada nenek moyang. Begitu halnya dengan tarian Igal-Igal masyarakat bajau di Semporna. Tarian Igal-Igal akan menjadi santapan majlis perkhwinan, majlis pemimpin bersama rakyat dan pertandingan Igal-Igal.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar