musik

musik

https://soundcloud.com/pitbull/pitbull-timber-featuring-ke-ha

musik

https://soundcloud.com/daarinsoulfly/talk-dirty-jason-derulo

Jumat, 24 April 2015



Kebukebudayaan dan Kesenian Suku Bajau
\



Kesenian, kebudayaan, kraftangan dan tarian merupakan satu warisan yang di perolehi oleh masyarakat bajau daripada nenek moyang mereka. Keseniaan masyarakat bajau mempunyai kemahiran dalam bidang ini. Seni ukiran dan kraftangan umpamanya, ukiran yang halus lagi bercorak melambangkan kepakaran dalam mengukir, memahat pada batu-batu papan hiasan rumah dengan jaga pembuatan barang-barang prebot rumah yang di ukir sekaligus di pelbagaikan kegunanya daripada seni kepada kraf tangan yang meanarik
Kehidupan orang Bajau umumnya berlangsung di laut. Bahkan hidup itu sendiri bermula di laut. Sampai kini, masih banyak wanita Bajau yang melahirkan anaknya di perahu. Sebagai pelaut, ilmu mereka yang paling utama adalah ilmu mencari ikan, dan ilmu itulah yang sampai sekarang masih banyak bertahan.
Berkat pergulatan mereka dengan laut yang mendalam, orang Bajau bisa memperkirakan jenis ikan yang sedang berkeliaran di suatu gerombolan karang hanya dengan mangamati bekas-bekas pergerakan dan rerumputan laut yang dimakannya. Mereka juga ahli dalm mencari sumber ikan besar, dengan berpegangan pada batu karang yang berada di dasar laut. Suku Bajau termasuk kelompok etnis yang masih berada dalam kondisi ekonomi, sosial dan budaya yang belum berkembang. Di antara mereka ada yang masih hidup secara primitif dan bertempat tinggal di atas perahu kecil bersama istri, anak-anak serta anggota keluarga lainnya. Namun tidak semua orang Bajau hidup seperti itu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar